O rozproszeniu słów kilka

Haruki Murakami „Umiejętność skupienia się jest cenna. Życie bez niej, to jak niewidzenie, choć ma się otwarte oczy” (Zniknięcie słonia).
Skupienie to umiejętność potrzebna w codziennym życiu. Często bywa tak, że zostaje zaburzona i mamy z nią problemy. Warto poświęcić temu aspektowi uwagę. 

Można wyróżnić kilka źródeł rozproszenia: wewnętrzne, pośrednie i zewnętrzne. 

Wewnętrzne rozproszenia to takie, z którego często nie zdajemy sobie sprawy. Jest to np.: Twój stan emocjonalny (wewnętrzna niechęć do wykonania zadania, przekonanie o braku pewnych umiejętności, natłok pojawiających się nowych pomysłów w głowie, itp.).

Pośrednie rozproszenia, zaliczamy do nich np.: powiadomienia z  telefonów komórkowych i komunikatorów o nowej aktywności naszych znajomych na mediach społecznościowych, nadejście nowej wiadomości e-mail, dzwoniący telefon, itp.

Ostatnia kategoria to rozproszenia zewnętrzne. Zaliczamy do niej np.: bierne przysłuchiwanie się rozmową innych osób, podczas wykonywania przez nas zadań, zwracanie uwagi na komunikaty pojawiające się w radiu podczas czytania książki, głośny hałas za oknem.

Aby skutecznie poprawić skupienie naszej uwagi należy powyższe destruktory ograniczyć lub wyeliminować. 

Szerszym aspektem omawianego skupienia uwagi jest koncentracja. Bardzo ważnymi elementami w pracy nad poprawą koncentracji jest prowadzenie zdrowego trybu życia polegającego na: prawidłowym odżywianiu się (zbilansowana dieta bogata w witaminy i mikroelementy), nawodnienie organizmu, uprawianie aktywności fizycznej (dotlenienie i prawidłowe funkcjonowanie organów wewnętrznych), odpowiednia liczba godzin snu. Powyższe elementy dostarczają naszemu układowi nerwowemu i mózgowi,  potrzebnej energii do regeneracji.

Podczas wykonywania zadań wymagających od nas dużego skupienia uwagi, wskazane jest robienie maksymalnie co  godzinę kilkuminutowej przerwy. W momentach, kiedy nasze myśli uciekają od realizowanego zagadnienia: napić się kilka łyków wody, wykonać parę ćwiczeń (np.: przeciągnąć się, po kolei napiąć i rozluźnić mięśnie rozpoczynając od nóg a kończąc na twarzy). Jeżeli nasz umysł dostarcza nam nowe pomysły, nie związane z wykonywanym aktualnie zadaniem, warto zatrzymać się spisać je na kartce (bez analizowania) i wrócić do wykonywanego zadania. Po zakończeniu, obecnej aktywności możemy wrócić do realizacji nowo zapisanych planów.

Nigdy nie jest za późno na wdrożenie nowych nawyków, które pomogą nam być skoncentrowanym. Nie ma znaczenia czy aktualnie myjemy zęby czy przygotowujemy się do ważnej rozmowy. „Bycie tu i teraz” powoduje, że żyjemy w zgodzie ze samym sobą, redukujemy stres, uważniej doświadczamy danej chwili, mamy poczucie dobrze zrealizowanego zadania, co finalnie wpływa na komfort naszego życia.  

 

Brainy

Metoda Brainy powstała na bazie
najnowszych osiągnięć naukowych:

• Psychologii pozytywnej M. Seligmana,
• Teorii inteligencji wielorakich H. Gardnera,
• Teorii inteligencji społecznej E. Thorndike’a,
• Teorii inteligencji emocjonalnej D. Golemana
• Neuroedukacji R. Bandlera,
• Teorii flow M. Csíkszentmihályi
• Teorii rozwoju systemów wartości (Dynamika Spiralna) C. W. Gravesa,
• Modelu motywacji 3.0 D. Pink’a.